Wycieczki online jeszcze do niedawna wydawały się niczym więcej, niż tylko elementem promocji i zachęceniem turystów do odwiedzenia ciekawych miejsc. Brak możliwość fizycznego zwiedzania i doświadczania specyfiki danej atrakcji wszystkimi zmysłami, wydawał się irracjonalny. U wielu z pewnością wywoływał ironiczny uśmiech i przywoływał na myśl wyszydzane przez prawdziwych globtroterów “podróżowanie palcem po mapie”.

Dziś jednak pandemiczna rzeczywistość pisze nowe scenariusze w różnych obszarach naszego życia, kreuje nowe przyzwyczajenia i redefiniuje pojęcie normalności. Tendencja ta zarysowuje się także w turystyce i wymusza akceptację wirtualnych form zwiedzania czy podróżowania. Przykładem może być projekt, w jaki zaangażowana jest Warszawska Organizacja Turystyczna, który – z uwagi na obostrzenia związane z COVID-19 – doczekał się oryginalnej i inspirującej do rozważań modyfikacji.

Życie nie znosi próżni, czyli jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma…

Powyższy tytuł powstały z połączenia dwóch znanych powiedzeń, dobrze opisuje motywy towarzyszące próbom wdrażania dzisiaj innowacji w branży turystycznej. Trudna, by nie rzec – dramatyczna – sytuacja firm działających w tym sektorze, zmusza je do poszukiwania nowych form biznesowej aktywności. Z drugiej strony – niezaspokajana od dawna wrażliwość i potrzeby ludzi w zakresie poznawania historii oraz zwiedzania interesujących miejsc – “poszukują” alternatywy i “skłonne są” do kompromisu.

Na styku dyskomfortu, jakiego doświadczają organizatorzy turystyki oraz strona popytowa – dochodzi do sprzężenia zwrotnego, którego wynikiem może być stworzenie i akceptacja nowej usługi. Czy edukacyjne wycieczki online i wirtualne spacery po zabytkach albo muzeach – mają okazję zaistnieć w dobie epidemii koronawirusa? Może warto wspierać tego rodzaju projekty, dzięki którym młode pokolenie ma szansę na poszerzanie wiedzy i budowanie tożsamości kulturowej? Oba pytania mają retoryczny charakter, bowiem życie i rynek – same kreślą rzeczywistość dla turystyki miejskiej.

O co dokładnie chodzi w projekcie Warszawskiej Organizacji Turystycznej?

WOT zaangażowany jest w projekt opracowania scenariuszy wycieczek szkolnych, któremu patronuje m. in. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Z uwagi jednak na pandemię COVID-19 i wprowadzenie nauki zdalnej, przedsięwzięcie to zostało poszerzone o opcję wycieczek wirtualnych. Bezpośrednią inspiracją dla WOT były wyniki badań w zakresie edukacji online, jakie przedstawili niedawno organizatorzy konferencji muzealnej EduAkcja 2020. Okazuje się, że z oferty edukacyjnej online, jaką przygotowały Biuro Kultury i Biuro Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy, Muzeum Historii Żydów Polskich „POLIN” i MuzeumSztuki Nowoczesnej – skorzystało 54 proc. stołecznych placówek oświatowych.

Co ciekawe, szkoły wyraziły chęć korzystania z tej formy wzbogacenia i urozmaicenia swoich zajęć również w kolejnych miesiącach. W ślad za tym “tropem”, Warszawska Organizacja Turystyczna postanowiła udostępnić na swojej stronie internetowej gotowe scenariusze lekcji w ramach “turystycznej szkoły”. WOT ma nadzieję, że narzędzie to wspomoże trudną edukację w czasach epidemicznych obostrzeń. Na razie oferta dotyczy tylko stołecznych instytucji kultury, jednak WOT ma nadzieję, że akcja znajdzie naśladowców również w pozostałych częściach kraju. A jak Wy zapatrujcie się na perspektywę wirtualnych spacerów po atrakcjach innych miast Polski?

Gdzie jeszcze można znaleźć wycieczki online?

Prześledziliśmy “internety”, aby sprawdzić – czy środowisko turystyczne podchwyciło koncepcję organizacji wirtualnych wycieczek. Okazało się, że niektóre firmy mają już w swojej ofercie tego typu innowacje i z powodzeniem świadczą usługi z zakresu wycieczek online.

Jedną z godnych polecenia firm, która ma ciekawą propozycję zwiedzania za pośrednictwem ekranu monitora czy smartfona, jest Walkative! Marka Walkative! znana jest przede wszystkim z organizacji tradycyjnych, jednodniowych wycieczek. W ramach szerokiej oferty, z Walkative! można obecnie zwiedzać aż 15 miast w 5 krajach – wraz z jednym z blisko 100 obcojęzycznych przewodników! Walkative! wprowadził też niedawno aktywne oprowadzanie po Krakowie – w formie transmisji na żywo (live streaming). Realizacja takiej usługi w czasie rzeczywistym umożliwia m. in. interakcję z przewodnikiem wraz z opcją zadawania pytań w trakcie edukacyjnego spaceru. Z tej formy wycieczki online korzystają najczęściej klasy szkolne oraz przedstawiciele biznesu (atrakcja podczas konferencji czy wizyt zagranicznych kontrahentów).

Pomysł edukacyjnych wycieczek online w czasie restrykcji i ograniczeń epidemicznych wydaje się rozsądny oraz możliwy do zaakceptowania. Wypada mieć jednak nadzieję, że wirtualna turystyka nie pójdzie o krok dalej. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że zamiast czuć powiew morskiego wiatru czy zapach egzotycznych potraw, nasze zmysły mogłyby pieścić wyłącznie wirtualne doznania, niczym w kinie 6D… Obyśmy nie doczekali się takiego widma podróżowania, które byłoby symbolem upadku prawdziwej idei turystyki.