Większość Europejczyków zamierza w tym roku wyjechać na wakacje, choć niektórzy boją się – ze względu na bezpieczeństwo zdrowia, podróży samolotem. Innych od wyjazdów odstraszają obostrzenia w odwiedzanych miejscach. Mimo obaw, najbardziej za urlopem poza domem tęsknią Polacy.

Z najnowszego raportu dotyczącego planów wakacyjnych Europejczyków, które przeprowadziła Europejska Komisja Turystyki (ETC) wynika, że 56 procent mieszkańców naszego kontynentu zamierza wybrać się na urlop w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Badanie było prowadzone w lutym, a zatem mowa o planach podróżniczych do końca sierpnia tego roku. Chodzi zarówno o podróże krajowe jak i zagraniczne (do innego państwa europejskiego). Do takiego pomysłu nie jest przekonanych 27 procent badanych. Dokładniejsza analiza pokazuje natomiast, że 36 procent wyjedzie późnym latem, a 22 procent w maju lub w czerwcu. Taki plan ma też coraz większa grupa Polaków – wobec poprzedniego badania z grudnia 2020 roku liczba wskazań na piąty i szósty miesiąc roku jako termin wyjazdu wzrosła o 61 procent. 

Pozytywnie do podróży nastraja postępujący program szczepień – na ten powód wskazuje niemal co druga osoba (48 procent). 31 procent ma do tego stosunek ambiwalentny, a 21 procent jest nastawione sceptycznie. Badani mówili też o swoich obawach związanych z wyjazdami. Mimo że kraje dokładają wszelkich starań, by zwalczyć pandemię, większość Europejczyków dostrzega zagrożenia – tylko 9 procent nie zmieniło swoich dotychczasowych planów podróżniczych. W kontekście zagrożenia zdrowia mieszkańcy Starego Kontynentu najczęściej wskazują na lot samolotem (17 procent), na drugim miejscu wymieniane są obawy związane z korzystaniem z barów i restauracji (13 procent). Osoby, które deklarują chęć wyjechania w ciągu sześciu miesięcy wskazują też na regulacje dotyczące kwarantanny (16 procent), a także inne ograniczenia w zakresie korzystania z atrakcji w odwiedzanych miejscach (11 procent). To z kolei może negatywnie wpłynąć na doświadczenia związane z odwiedzaniem nowych miejsc. 

Najbardziej pozytywnie do letnich wyjazdów nastawieni są Polacy i Włosi, odpowiednio 79 i 64 procent. Do końca sierpnia w podróż zamierzają się wybrać także Austriacy (57 procent), Niemcy i Holendrzy (po 56 procent). Włosi w pierwszej piątce najczęściej rozważanych miejsc wskazują własny kraj (53 procent), przy pozostałych nacjach dwóch na pięciu respondentów mówi o wyjeździe za granicę: do Hiszpanii (10,4 procent), Włoch (9 procent), Francji (7 procent), Grecji (6,2 procent), Niemiec (5,2 procent), Portugalii (4,7 procent), Wielkiej Brytanii (4,2 procent), Chorwacji (4 procent), Turcji (3,5 procent) i Holandii(2,9 procent). Najczęściej jako powód wyjazdu pytani wskazywali wypoczynek – trzy rynki, na których najszybciej odrodzić się mają wyjazdy tego typu to Polska (74,7 procent), Włochy (72,8 procent) i Belgia (68,3 procent). W przypadku podróży służbowych najszybciej odbicia można się spodziewać w Niemczech (11,1 procent), Hiszpanii (10,8 procent) oraz Holandii (10,4 procent). Badacze zapytali też, w jaki sposób Europejczycy chcą spędzić swój urlop. 20,9 procent wybiera wypoczynek na plaży (w tej grupie Polacy zajmują trzecie miejsce – taką deklarację złożyło 14,8 procent badanych), 13,1 procent mówi o urlopie na morzu (rejsy, żeglowanie), 13 procent chce odkrywać historię i poznawać kulturę (16,4 procent wskazań wśród Polaków), a 5,1 procent wybierze się na objazdówkę. Z kolei 12,3 procent planuje wypad do dużego miasta (18,4 procent wskazań wśród Polaków), a 14,8 procent wypoczynek na łonie natury.

ETC opracowała kilka rekomendacji dla kierunków turystycznych i przedsiębiorców, których wdrożenie może zachęcić potencjalnych klientów do przyjazdu. I tak te pierwsze powinny zadbać, by informacje dotyczące obowiązujących ograniczeń, ale też tego, z jakich atrakcji można korzystać, były aktualne i dokładne. To pozwoli odbudować zaufanie i uchroni odwiedzających przed rozczarowaniem. Niezwykle istotne jest opracowanie protokołów sanitarnych dla gastronomii i informowanie o nich. Kampanie, które w zabawny i angażujący sposób będą przedstawiać reżimy sanitarne, pozwolą rozwiać wątpliwości potencjalnych turystów. By zachęcić do przyjazdu osoby podróżujące samochodami, kierunki mogłyby zaoferować specjalne atrakcje takie jak listy utworów lokalnych artystów do słuchania w czasie drogi, czy miejsca postoju odpowiednie dla rodzin z dziećmi. Warto też skupić się na zrównoważonym rozwoju i mówić o tym, jak jego założenia są realizowane. 

Z kolei firmy turystyczne mogą skorzystać na chęci Europejczyków do podróżowania wiosną i latem. Promocje za wczesną rezerwację, wyższa jakość usług bez konieczności dopłacania, kampanie remarketingowe i strategie oparte o informacje skłaniające do zakupu to przykłady działań, które warto włączyć w swoje plany na najbliższe tygodnie. Ponieważ coraz więcej krajów ogłasza terminy otwierania się na przyjazdy z zagranicy, hotele i resorty powinny zainwestować w szkolenia pracowników, dostosowanie się do nowych warunków i wdrożenie protokołów sanitarnych, by zapewnić gościom bezpieczny wypoczynek. Dla trzech na czterech Europejczyków wyjazd do czas, który spędza się z rodziną lub z partnerem. Firmy turystyczne powinny wykorzystać to w kampaniach promocyjnych i pozycjonować się jako idealne miejsca na wypoczynek w gronie najbliższych. Niezależni usługodawcy mogą też rozważyć współpracę w zakresie oferowania zniżek i promocji, jeśli klient zdecyduje się zarezerwować u nich oraz ich partnera zakwaterowanie, przelot czy wynająć samochód.

Choć ETC nie wspomina w swojej analizie o touroperatorach i agentach turystycznych, firmy te również mogą przygotować się do sezonu letniego, który tradycyjnie zaczyna się pod koniec kwietnia. Skoro klienci chcą zwiedzać, ale boją się, że oferta będzie ograniczona, warto pokazać im, jak można w atrakcyjny sposób spędzić czas na urlopie. Obawy związane z wycieczkami lotniczymi warto rozwiać pokazując badania dotyczące bezpieczeństwa korzystania z tego środka transportu, a strach przed lokalną gastronomią, przedstawiając zasady korzystania z restauracji i barów znajdujących się w hotelach.