Jeśli zastanawiałeś się kiedyś jak zostać legalnym organizatorem turystyki to jesteś w odpowiednim miejscu. TWBP przygotowuje cykl artykułów, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez meandry tej branży. Dowiesz się tu jakie są różnice między organizatorami i agentami, jak zarejestrować firmę, uzyskać odpowiednie pozwolenia, a w dalszej kolejności jak prowadzić i rozwijać swoje wymarzone biuro podróży.
Nie chcesz tracić czasu? Oto droga na skróty!
Część artykułów jest już dostępna poniżej, a pozostałe będą tworzone i udostępniane w kolejnych tygodniach dlatego jeżeli chcesz być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera. Podając swój adres e-mail, masz gwarancję, że nie ominie Cię żadna publikacja, a ponadto otrzymasz co tydzień krótkie podsumowanie najciekawszych wydarzeń z branży turystycznej.
Część 1: Rozpoczęcie działalności
Jeżeli jesteś całkowicie nowy w branży powinieneś zacząć od tej części. Tu dowiesz się jakiego rodzaju działalność możesz wykonywać i czym różni się bycie agentem od bycia organizatorem. Doradzimy Ci w jakiej formie prawnej rozpocząć pracę i jak krok po kroku zarejestrować firmę. Następnie dowiesz się jak uzyskać wymagane zabezpieczenie finansowe i złożyć wniosek o wpis do właściwego rejestru. Po przejściu tych etapów będziesz gotowy do przygotowania odpowiednich dokumentów niezbędnych do współpracy z kontrahentami i klientami.
Nasze artykuły w tym temacie:
- Organizator turystyki i agent turystyczny – kto jest kim?
- Organizacja imprez bez zezwolenia – konsekwencje
- Jaką formę prawną wybrać dla biura podróży?
- Rejestracja jednoosobowej działalności
- Rejestracja spółki jawnej
- Rejestracja spółki zoo
- Gwarancja ubezpieczeniowa organizatora turystyki
- Wpis do rejestru organizatorów
Część 2: Potrzebne dokumenty
Działalność organizatora jest ściśle uregulowana przez ustawę o imprezach turystycznych. To nie jest tak, że możesz rozpocząć pracę na podstawie prostych zamówień i wzoru umowy zlecenia znalezionej w internecie. Umowa z klientem musi zawierać szereg zapisów ściśle określonych w ustawie, a umowy z kontrahentami muszą przewidywać rozwiązania w trudnych sytuacjach korzystne dla Twojej firmy. W tej części wyjaśnimy czym charakteryzuje się każda z umów i zaproponujemy Ci gotowe rozwiązania.
Nasze artykuły w tym temacie:
- Obowiązki informacyjne organizatora turystyki
- Umowa z klientem i ogólne warunki uczestnictwa
- RODO w biurze podróży
- Umowa organizatora z hotelem
- Umowa organizatora z przewoźnikiem autokarowym
- Umowa organizatora z przewodnikiem lub pilotem
- Umowa organizatora z agentem turystycznym
- Umowa organizatora z opiekunem dzieci na wycieczce
- Umowa rezerwacyjna w turystyce – darmowy wzór
- Internetowe biuro podróży – regulaminy na na stronę www
Część 3: Procedury funkcjonowania i dobre praktyki
Działalność w branży turystycznej jest szczególna i doświadczenia z innych dziedzin mogą tu nie okazać się przydatne. Przygotowanie ciekawej oferty to jedno ale musi ona zostać dobrze skalkulowana tak, żeby na koniec dnia nie okazało się że dopłaciłeś do imprezy turystycznej. Organizując imprezę musisz pamiętać o dodatkowych wymogach w przypadku wypoczynku dzieci, o konieczności prowadzenia wykazu umów i odprowadzania składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a także o zupełnie szczególnej procedurze rozliczania podatku VAT. Pomożemy Ci również przygotować się na rozpatrywanie reklamacji klientów i podpowiemy jak początkowo niezadowolonego klienta zmienić w źródło dalszych pozytywnych rekomendacji.
Nasze artykuły w tym temacie:
- Przygotowanie i kalkulacja oferty imprezy turystycznej
- Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży w zimie
- Wytyczne sanepidu dla wypoczynku dzieci w związku z COVID-19 (aktualne na 2021 rok)
- Rozliczanie składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
- Rozliczanie składek do Turystycznego Funduszu Pomocowego
- Turystyczny Fundusz Pomocowy – problemy praktyczne
- Rozliczanie podatku VAT-marża w turystyce
- Procedura reklamacyjna dla klientów
- Archiwizacja dokumentów księgowych i umów z klientami
- Podwyższenie ceny imprezy turystycznej, odwołanie imprezy i rezygnacje
- Waloryzacja cen w branży turystycznej
Część 4: Pozyskiwanie klientów i marketing usług
Gdy masz już wszystkie pozwolenia, ofertę i podpisane umowy z kontrahentami przychodzi czas na najważniejsze – pozyskanie klientów. W dzisiejszych czasach nie musisz mieć lokalu w budynku przy głównej ulicy. Jeżeli masz dobry produkt, możesz go z powodzeniem sprzedać za pośrednictwem marketingu internetowego i sieci agentów. TWBP podpowie Ci jak zrobić to ponosząc relatywnie niewielkie koszty.
Nasze artykuły w tym temacie:
- Strona internetowa biura podróży
- Strona biura podróży na Facebooku
- Newsletter – jak pozyskać klientów?
- Kampania na Facebooku z małym budżetem